Hoe kan het aantal verkeersdoden teruggedrongen worden?

Meer eigen flitspalen, het geld ervan zelf houden en meer bevoegdheden voor BOA’s. Zo willen de vier grootste steden de verkeersveiligheid aanpakken. En dat is nodig, want vorig jaar was er zelfs een recordaantal verkeersslachtoffers te betreuren in Rotterdam. Maar gaan meer boetes daadwerkelijk het aantal verkeersdoden terugdringen? De Rotterdamse wethouder Vincent Karremans was te gast in Op1.

Gemeentes moeten zelf kunnen bepalen waar in hun steden en dorpen flitspalen komen te staan. Ook moeten BOA’s meer boetes kunnen uitschrijven. Dat willen de vier grote gemeentes, om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Onbeschrijfelijk leed

Vincent Karremans, de Rotterdamse wethouder, benadrukt de dringende noodzaak van deze initiatieven, verwijzend naar het “onnodig onbeschrijfelijk groot leed” dat achter verkeersongevallen schuilgaat. Het voorstel omvat het toestaan van lokale overheden om zelf te bepalen waar flitspalen worden geplaatst, met de bijkomende mogelijkheid om de opbrengsten daarvan te behouden.

Karremans verdedigt ook de uitbreiding van bevoegdheden voor Boa’s, ondanks het volgens hem onterechte imago dat ze hebben gekregen, mede veroorzaakt door uitspraken van individuen die hij niet nader benoemt. Hij daagt specifiek uit: “Dat komt door uitspraken van Eus, die nog niet eens door de selectie komt. Ik daag hem ervoor uit.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek met Vincent Karremans terug.

Vergelijkbare artikelen