Zou reguleren van harddrugs de burgemeesters helpen?
Zeecontainers, duikers of onderwaterscooters: drugssmokkelaars vinden steeds inventievere manieren om harddrugs ons land binnen te krijgen. Ook de havens van Harlingen en Vlissingen komen ze steeds vaker smokkelwaar tegen. Is het legaliseren van harddrugs de oplossing om deze criminaliteit tegen te gaan? Burgemeesters Ina Sjerps en Bas van den Tillaar vertellen het bij Op1.
Zeecontainers, duikers, en onderwaterscooters: criminelen bedenken steeds ingenieuzere methoden om harddrugs ons land binnen te smokkelen. Ook in de havens van Harlingen en Vlissingen stuiten autoriteiten steeds vaker op illegale ladingen. Kan het legaliseren van harddrugs als een effectieve oplossing dienen om deze vorm van criminaliteit te bestrijden? Femke Halsema, de burgemeester van Amsterdam, denkt van wel.
Afgelopen vrijdag gooide ze namelijk de knuppel nog maar eens in het hoenderhok. De ‘oorlog tegen drugs’ is volgens haar een heilloze weg en moet op een andere manier worden gevoerd: door regulering. “Geen goed idee”, reageert burgemeester van Vlissingen Bas van den Tillaar.
Vlissingen, gelegen aan de monding van de Westerschelde, staat bekend als een van de belangrijkste havens in Nederland. Door zijn strategische ligging fungeert het als een poort naar Europa, waardoor het aantrekkelijk is voor drugssmokkelaars die proberen te profiteren van de geografie en infrastructuur van de regio. Dit maakt Vlissingen een cruciaal aandachtspunt voor wetshandhavers om drugssmokkel te bestrijden.
Mainport aanpak
“Onze eigen haven, de Zeeuwse havens en de haven van Moerdijk maken deel uit van de mainport aanpak van het ministerie van Justitie en Veiligheid. We krijgen extra geld om de criminaliteit aan te pakken en we zien dat dat resultaat oplevert.” Rotterdam en Vlissingen blijven populaire bestemmingen voor drugssmokkelaars uit Zuid-Amerika, waar in het afgelopen jaar 140 zendingen werden onderschept. De zwaarste lading was 8000 kilo. Minister Yeşilgöz van Justitie en Veiligheid investeert 29 miljoen euro in de bestrijding van georganiseerde drugscriminaliteit op mainports en logistieke knooppunten.