ProRail CEO John Voppen verdedigt spoorwerkzaamheden die overdag gaan plaatsvinden
De komende vijf jaar krijgen Nederlandse treinreizigers te maken met flinke vertragingen door de plannen van ProRail. Normaliter vinden spoorwerkzaamheden ’s nachts, in de weekenden of tijdens vakantieperiodes plaats, maar ProRail is van plan de komende jaren óók overdag te werken aan het spoor. De gevolgen voor treinreizigers hiervan zijn groot. Meer vertraging en te laat vertrekkende treinen wekken irritatie op bij velen. De provincie Friesland is komend jaar als eerste de pineut.
CEO John Voppen verdedigt: “We zien een toename in het gevraagde aantal werkzaamheden in combinatie met een tekort aan elektromonteurs, dat gaan mensen merken.” Bijvoorbeeld in Leeuwarden beginnen in juni voor vijf weken werkzaamheden. Dat is vóór de zomerperiode. “We kiezen altijd de plekken waar we kunnen ‘verbussen’. We beginnen daarmee in Leeuwaarden, maar dat zal in 2025 en 2026 ook op andere plekken in Nederland zijn.”
Monteurtekort door gezin
Voppen noemt als een van de oorzaken van het probleem dat jonge monteurs die net van school komen alleen de eerste jaren nachtdiensten willen draaien bij het spoor. “Want daar kunnen ze heel veel geld verdienen. Maar, zodra zij een gezin krijgen, gooien ze de handdoek in de ring.”
Wouter de Winther, die ook te gast was in Op1, is het daar niet mee eens: “Er is eigenlijk gewoon een personeelstekort net als bij Schiphol. Daar hebben ze dat probleem opgelost door verbeteringen in de arbeidsvoorwaarden door te voeren. Daar zijn nu geen rijen meer. Het idee is dat mensen bergen met geld kunnen verdienen bij ProRail, maar daarvoor bedanken omdat ze een gezin willen stichten, is dat wel echt waar?”
Investeren in toekomst
Voppen begrijpt de frustratie in Friesland. Hij verwacht niet dat het gebruikelijk gaat worden in de toekomst. “We moeten gewoon jongeren opleiden, we zijn begonnen met een pilot voor mbo-jongeren. Echt gericht op treinmonteur, dat is veel meer de oplossing.” Hij erkent dat ze hier drie jaar geleden mee hadden moeten beginnen, maar benadrukt dat het een noodzakelijke investering is in de toekomst. Ook met het oog op het klimaat.