Nederland en België slaan de handen ineen tegen drugssmokkel
De havens van Rotterdam en Antwerpen moeten bolwerken worden waar drugs niet langer binnenkomt. Om dat voor elkaar te krijgen praten het Nederlandse en Belgische kabinet vrijdag met havenbedrijven om een offensief te starten tegen de drugshandel. Ministers Dilan Yeşilgöz en Mark Harbers vertellen bij Op1 samen met de Belgische minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden wat de plannen concreet inhouden.
Nederland en België slaan de handen ineen tegen drugssmokkel. De havens van Rotterdam en Antwerpen zijn al jaren plaatsen waar drugssmokkel een groot probleem is en dat moet opgelost worden, vertelt Dilan Yeşilgöz. “De georganiseerde misdaad houdt zich niet aan landsgrenzen, dus onze samenwerking ook niet. Dit is een volgende stap.”
Rederijen
Het verschil met voorheen is dat de twee landen de rederijen die in de havens aanmeren actief bij de strijd betrekken. “We moeten concrete afspraken maken over hoe we de lijnen sluiten, want alleen de overheid gaat dit enorme probleem niet kunnen aanpakken. Dit moeten we samen doen en iedereen moet een deel van de verantwoordelijkheid pakken”, aldus de minister van justitie en veiligheid.
Meer geweld
Annelies Verlinden, minister van Binnenlandse Zaken in België, vertelt dat het drugsprobleem ook in ons buurland uiterst serieus genomen wordt. “We hebben de laatste maanden gezien dat criminelen steeds harder te werk gaan en geweld niet meer schuwen. We zien steeds meer ontploffingen met bommen en granaten in de woonstraten van Antwerpen.”
Vandaag zitten de ministers in Antwerpen om tafel met een aantal van de grootste rederijen in de haven. Van die rederijen wordt verwacht dat ze aan de plannen meewerken, zegt Yeşilgöz. “Ik verwacht dat alle partijen aan tafel zitten vanuit maatschappelijk belang: dit is echt een groot probleem in onze landen. In het uiterste geval kan je denk ik zeggen dat ze anders niet meer welkom zijn in de havens.”
Veilige havens
Volgens onze minister hoeven ze daar niet voor te vrezen. De verwachting is dat de rederijen meewerken. “Het is een theoretisch geval, want we gaan om tafel om te tekenen. Het werkt ook echt als iedereen zich verantwoordelijk voelt en daarna handelt en het werkt minder goed als wij gaan dreigen. Uiteindelijk willen we met elkaar de veiligste havens. Daar hoort een stok achter de deur bij, maar dat is gelukkig nog niet nodig”, besluit Yeşilgöz.
Kijk hier het hele gesprek terug.