Wat is het geheim van de Keuringsdienst van Waarde?
Van actievoeren tegen kindslavernij op de cacao-plantages tot onderzoeken welke kaas er in een kaassoufflé zit: al twintig jaar controleert de Keuringsdienst van Waarde de voedselfabrikanten, waarin Teun van de Keuken en Marijn Frank al veel hebben bereikt op de consumentenmarkt. In Op1 blikken we met de presentatoren vooruit op het nieuwe seizoen.
Al twintig jaar controleert de Keuringsdienst van Waarde de voedselfabrikanten. Teun van de Keuken zit er sinds het begin al bij. Door de jaren heen heeft de presentator al veel voedsel onderzocht. “We hebben ooit een uitzending gemaakt over ham. Die wordt dan volgespoten met water en daar worden dan smaakstoffen aan toegevoegd om het toch weer een ham smaak te geven. Eigenlijk heb je een grote zak met een rand van vlees.” Voor de uitzending is Teun zelfs op haminspuitles geweest. “Voor de jonge studenten die willen leren voedsel maken, die leren niet hoe ze zo lekker mogelijk voedsel kunnen maken. Ze leren hoe ze zo veel mogelijk winst kunnen maken. Dat eet ik dus echt niet meer.”
De simpele vraag
Wat is het geheim om het programma al twintig jaar op televisie te houden? “Het programma is de simpele vraag”, reageert de programmamaker. “Zodra wij ons te veel journalist gaan voelen, gaat het eigenlijk al mis. Wij moeten een soort argeloze consument zijn. Zo wordt het programma ook gemaakt. Wij zijn de poppetjes in beeld, maar we hebben een goede redactie. Zij kijken heel veel reclames of gaan naar de supermarkt en kijken op een verpakking en denken na over wat erop staat. Wat betekent dit eigenlijk? Met vragen als ‘komen bosbessen uit een bos en uit welk bos dan?’ worden de uitzendingen dan gemaakt.”