Is het te druk op het water?

Een kapitein met een wijntje op de sloep of een supper die net een vrachtschip ontwijkt: mobiele verkeersleiders van Rijkswaterstaat Ron van Es en Daan Struijk zien het dagelijks gebeuren. Vaak gaat het goed, maar dat het ook fout kan gaan zag Hans Zwaan van de politie ter water. In Friesland kwam een 49-jarige man om het leven bij een waterscooter-ongeluk. Met z’n drieën schoven ze aan bij Op1.

Een wijn-slurpende schipper, een waterscooter die de snelheidslimiet ver overstijgt en een supper die net op tijd een vrachtschip ontwijkt: mobiele verkeersleiders Ron van Es en Daan Struijk én Hans Zwaan van de politie ter water zien steeds vaker gevaarlijke situaties op het water. “Ik kan het niet onderbouwen met cijfers. Maar het is zeker drukker geworden.”

De toename van mensen op het water, is volgens Zwaan een indirect gevolg van corona. “Ik denk dat mensen Nederland beter zijn gaan waarderen door corona. Dat ze vakantie in eigen land vieren en een bootje het gevoel van vrijheid geeft. Ik verwacht dat het daar zit.”

Basisregels

Hoe meer mensen op het water hoe drukker het wordt en deze situaties kunnen uitlopen op een ramp. Deze week kwam een 49-jarige man om het leven bij een waterscooterongeluk. Maar Hans Zwaan vindt dat de mensen op het water niet per se onvoorzichtig zijn. “Ik noem het meer onwetendheid. Er zijn een aantal basisregels die je moet weten als je het water opgaat. Maar zelfs die ontbreken bij mensen.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek met Ron van Es, Daan Struijk en Hans Zwaan terug.

Vergelijkbare artikelen