Zorgen over veiligheid Schipholmedewerkers
Als het aan de FNV ligt gaat Schiphol deze zomer nog meer vluchten schrappen. Volgens de vakbond maken werknemers op de luchthaven zich vanwege de drukte ernstig zorgen over de werkdruk en hun veiligheid. Joost van Doesburg van FNV schuift aan samen met Schipholmedewerker Zoubida Bouljhaf om te vertellen waarom de maatregelen die tot nu toe zijn genomen onvoldoende werken.
Wanneer de situatie blijft zoals die nu is dan moeten er meer vluchten geschrapt worden op Schiphol, vindt Joost van Doesburg. ”Als die chaos zo blijft, mensen die hun vlucht missen en werknemers die zeggen dat de werkdruk gewoon vele malen te hoog is en dat ze het niet meer aan kunnen. Dan moet je gewoon aan de knop draaien van het aantal passagiers en het aantal vluchten. Dat is heel vervelend. Maar wat reizigers ook vervelend vinden is als ze ruim op tijd op de luchthaven zijn en dat ze dan toch nog niet de garantie hebben dat ze mee kunnen, wegens dat personeelstekort en de lange rijen. En dat geldt niet alleen voor de zomervakantie, maar ook voor daarna.”
Veiligheid personeel
Zoubida Bouljhaf werkt al 23 jaar op Schiphol en maakt zich grote zorgen over de veiligheid van het personeel. ”Je krijgt dagelijks passagiers aan je balie of aan de gate die ontzettend boos, agressief en intimiderend zijn omdat hun vlucht ineens laat is of omdat de bagage niet is gekomen. Je ziet gewoon echt een kort lontje, en dat gebeurt gewoon voor je neus. Vanuit corona ging je al een paar stappen naar achteren, maar vanuit veiligheid ga je nu nog meer naar achteren. Mensen kijken zo uit hun ogen dat je denkt, dit is niet goed. Die persoon is zo boos, je weet eigenlijk helemaal niet hoe je ze moet helpen. Ik heb die koffer niet en het vliegtuig gaat niet sneller vliegen.”