Schiphol gaat mensen vragen minder bagage mee te nemen

Gisteren presenteerde Schiphol samen met de vakbonden FNV en CNV een akkoord om het werken op de luchthaven aantrekkelijker te maken. Zo komt er een zomertoeslag van 5,25 euro bruto per uur voor het personeel. Gaat dit de personeelstekorten en daarmee de chaos op Schiphol oplossen? We bespreken het met de CEO van Schiphol Dick Benschop en campagneleider FNV Schiphol Joost van Doesburg.

Minder bagage

Dick Benschop zegt dat Schiphol van plan is om alleen nog mensen het terminalgebouw binnen te laten die over drie à vier uur of minder moeten vliegen. ”Veel mensen komen nu veel vroeger maar dat staat dan allemaal door elkaar. We gaan dat nu weer uit elkaar halen om tot een geordend proces te komen. Dat betekent dat vliegtuigen meer op tijd kunnen vertrekken en dat de afhandeling beter zijn werk kan doen.” Ook gaat Schiphol mensen vragen om zo min mogelijk koffers en handbagage mee te nemen voor een betere doorstroming. ”Dat moet door de scan op de luchthaven. Soms hebben mensen vier van die trays die ze gebruiken. Als mensen in staat zijn dat te verminderen dan helpt dat enorm.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Personeelstekort opgelost?

Schipholmedewerkers krijgen deze zomer veel meer loon dan normaal. Er komt een zomertoeslag van tussen de dertig en veertig procent. Volgens campagneleider FNV Schiphol Joost van Doesburg gaat dat ervoor zorgen dat personeel Schiphol niet meer zo snel verlaat. Of het voldoende is om ook nieuw personeel aan te trekken is nog maar de vraag. ”Dat weten we allemaal niet. Maar we hebben de stop op de deur gezet dat mensen weglopen.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kan Schiphol nog groeien?

Gaat het aantal vliegbewegingen op Schiphol weer groeien op de lange termijn? CEO Dick Benschop: ”We gaan altijd krimpen als het gaat om onze voetafdruk, het geluid voor de omgeving en de uitstoot. We krimpen als het gaat om CO2 en onze globale impact. Of daarbinnen ontwikkelruimte mogelijk is, dat zal moeten blijken. Dat zullen we moeten verdienen. Dat hangt ook af van de vergunning die we krijgen en van de politieke besluiten die genomen zullen worden.”

Kijk hier het hele gesprek met Dick Benschop en Joost van Doesburg terug.

Vergelijkbare artikelen