Songfestivalkenners reageren op finaleplaats van S10
S10 heeft zich geplaatst voor de finale van het Eurovisie Songfestival. Bij Op1 praten we na met onze deskundige Songfestivalduiders Cornald Maas, Tania Kross, Jeangu Macrooy en Jamai Loman. Hoe gaat Kalush het doen voor Oekraïne, blijft de wolvenmasker-act van Noorwegen overeind en wat te denken van wat er op het podium gebeurt bij de Albanese zangeres?
Een ontzettend spannende ontknoping bij de eerste halve finale van het Songfestival. Nog één plek was er te vergeven, en die ging naar S10. Direct na afloop spraken we via een live-verbinding met commentator Cornald Maas vanuit Turijn. ”We hadden veel vertrouwen in deze song. We dachten echt dat het ging lukken, veel positieve reacties. Maar je denkt dan toch even ‘het zal toch niet?’. Maar we hebben het al vaker gehad in de geschiedenis dat wij als laatste uit de bus kwamen. Met Anouk en met The Common Linnets. Het kwam goed gelukkig en terecht.”
Oekraïne grote favoriet
De grote favoriet bij de bookmakers is Oekraïne. Wordt het nog spannend of gaan zij zeker winnen? ”Grote kans, maar je weet het nooit”, zegt Cornald Maas. ”Straks in de finale gaan jury’s weer stemmen en die stemmen als het goed is op basis van muziekkennis. Maar het is wel moeilijk om te scheiden wat de emotie is voor dat lied en de emotie met wat je voelt met wat er nu in Oekraïne aan de gang is. Maar we hebben nog meer goede liedjes dit jaar; Engeland, Zweden, Griekenland en nog een aantal anderen. Dus ik zeg gewoon dat de strijd helemaal open is, dat is veel leuker!”
Trots
Jeangu Macrooy vertegenwoordigde Nederland vorig jaar op het Songfestival in eigen land. ”Ik heb het natuurlijk van binnenuit meegemaakt en het was echt een fantastische periode. Ik heb de tijd van mijn leven gehad. Ik mis het wel een beetje maar ben ook trots op S10 dat zij daar staat te shinen nu.”
Twintig jaar terug
Jamai Loman kijkt dit jaar met andere ogen naar het Songfestival omdat hij er zelf vorig jaar bij was in Ahoy Rotterdam. ”Ik vond de stage en de hele show an sich, de techniek en de camerashots alsof we twintig jaar terug in de tijd zijn gegaan. We waren technisch en hoe er creatief is omgegaan met de acts echt veel beter. Het was niet mijn smaak.”