Hamer over rapport misstanden The Voice: ”Ik hoop dat John de Mol het nu wel begrijpt”
Er zijn te weinig maatregelen genomen om ongepast gedrag bij The Voice tegen te gaan, en na meldingen werd er niet voldoende ingegrepen. Dat is de conclusie uit het extern onderzoek van advocatenbureau Van Doorne naar de misstanden bij de talentenjacht. We bespreken het met regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld Mariëtte Hamer en met media-expert Tina Nijkamp.
Na veertien maanden was er dan eindelijk het rapport over de aantijgingen van grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland. ”Het was heel kil opgeschreven. Heel afstandelijk en juridisch”, zegt Tina Nijkamp. ”Ik had meteen het idee dat het geschreven was met het doel wie er aansprakelijk is voor de schade in plaats van dat het over de slachtoffers ging.”
John de Mol
Mariëtte Hamer uit stevige kritiek op John de Mol, die in de uitzending van BOOS zijn verbazing uitsprak over het feit dat vrouwen zich niet gemeld zouden hebben, en dat dat op een veilige manier had gekund. ”Vandaag is wel helder geworden dat het niet op orde was, en dat vrouwen zich wel gemeld hebben.”
”Tegen de uitspraken van John de Mol dat hij het niet begreep dat vrouwen zich niet meldden en dat ze dat vooral wel moeten doen kwam natuurlijk meteen al veel protest. Maar ik hoop één ding: dat hij het nu wel begrijpt.”
”In het rapport wordt naar een aantal verschillende meldingen gekeken. Maar tegen twaalf melders heeft het advocatenbureau gezegd dat ze aangifte moeten gaan doen bij de politie. Deze meldingen zijn dus ook niet meegenomen in dit rapport. Er zijn overigens meer meldingen geweest dan melders die zich wilden laten interviewen. Ze vertrouwden het niet helemaal.”
Productiebedrijf ITV
Advocaat Sébas Diekstra, die een aantal van de slachtoffers bijstaat, heeft laten weten dat de slachtoffers de excuses van productiebedrijf ITV niet aanvaarden. De slachtoffers zijn niet benaderd met de vraag of zij hulp of bijstand wensen en niet op de hoogte gehouden van het onderzoek. Dat rechtvaardigt volgens zijn cliënten het aftreden van de verantwoordelijke directie.
”Ik begrijp dat wel”, zegt Hamer. ”In ieder geval had er een groter gebaar naar de slachtoffers gemaakt moeten worden. Nu schrijven ze: sorry, maar je had eigenlijk in Engeland moeten zijn met je melding. Dat is wat er in de kern in de brief van ITV staat, en dat is heel erg mager.” In de brief zegt Lisa Perrin, managing director van ITV, dat wanneer de klachten van ongepast gedrag terecht waren gekomen bij het management in Londen, dat de reactie dan anders geweest zou zijn.