“Bedrijven moeten ambitieuze klimaatdoelen stellen”
In aanloop naar de klimaattop van komende week slaan meer dan 100 ceo’s van grote multinationals alarm om het klimaat. Ze stellen dat er in 2050 geen uitstoot meer hoeft te zijn en vragen daarbij hulp van overheid én consument. Maar wat doen de bedrijven zelf eigenlijk voor het klimaat? Hanneke Faber van Unilever en David Knibbe van NN Group schuiven aan bij Op1 om te vertellen hoe dit gerealiseerd moet worden.
“Het is aan onszelf en aan overheden”, vertelt Hanneke Faber van multinational Unilever. Samen met ruim 100 andere CEO’s vraagt ze in een open brief aan de klimaattop om betere samenwerking om zo de klimaatdoelen te halen. “Bedrijven moeten ambitieuze doelen stellen en daar op leveren. We vragen hetzelfde aan landen en die moeten ook leveren”, aldus Faber.
Stappen zetten
Er gaan de komende jaren miljarden extra naar het klimaat. Is het dan zo dat de multinationals in Nederland op hun wenken bediend worden? David Knibbe van Nationale Nederlanden weet het niet. “Er is absoluut vooruitgang, maar we hebben ook een aantal stappen achteruit gezet. De kolencentrales zijn weer aangegaan, we hebben de stikstofcrisis, dus er zijn ook een hoop dingen niet gelukt.”