NS-topman Wouter Koolmees gaat opleiding tot conducteur volgen
Als nieuwe topman van NS krijgt Wouter Koolmees een serie problemen op zijn bord. De NS maakte bekend alweer te moeten schrappen in de dienstregeling. Tot overmaat van ramp dreigt de spoorwegmaatschappij ook nog het bijna-monopolie op het spoornetwerk kwijt te raken. Hoe komt de NS de problemen te boven? Op zijn allereerste werkdag als president-directeur schuift Koolmees aan bij Op1.
Kantoorpersoneel ingezet in treinen
Vanwege een personeelstekort moet de NS opnieuw fors snijden in de dienstregeling. Ook gaat kantoorpersoneel nu als conducteur werken. ”We hebben besloten om de dienstregeling af te schalen, juist om de voorspelbaarheid te vergroten”, zegt Koolmees. ”13 procent van de treinen wordt afgeschaald zodat je zeker weet dat die niet rijden, zodat de andere 87 procent wel op tijd kan rijden.”
”We zijn nu ook aan het bijschakelen dat er langere treinen kunnen komen. Onderdeel van die plannen is dat ook kantoorpersoneel en mensen van een beveiligingsbedrijf mee kunnen rijden met een hoofdconducteur zodat die treinen wel kunnen blijven rijden. Maar dat wel ook de sociale veiligheid op het spoor intact blijft.”
Opleiding tot conducteur
Koolmees geeft aan zelf ook de opleiding tot conducteur te gaan volgen. ”Ik wil zien wat de mensen van de NS dagelijks meemaken en waar ze tegenaan lopen. Ook om van te leren. Ik heb de afgelopen weken vaak gehoord dat er een gevoel is bij het personeel dat er niet naar ze wordt geluisterd. Dat vind ik een serieus signaal waar ik mee aan de slag kan.”