”Problemen op Schiphol niet voor de zomer opgelost”
Hoe heeft het zo mis kunnen gaan op Schiphol? Dat wilde de Tweede Kamer gisteren weten van Schiphol-baas Dick Benschop. Heeft hij een plan om een einde te maken aan de chaos? We bespreken het met GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger, politiek verslaggever Thomas van Groningen en journalist Jeroen van Bergeijk, die een maand undercover werkte op Schiphol.
Benschop niet onder de indruk
Vlak voordat Dick Benschop op het matje geroepen werd in de Tweede Kamer kwam het bericht naar buiten dat er een akkoord bereikt is tussen de vakbonden en Schiphol over betere werkomstandigheden en hogere lonen. ”Dat is natuurlijk geen toevallige timing”, zegt Thomas van Groningen. ”Hij was niet onder de indruk van de elf Tweede Kamerleden die er zaten. Vooraf werd gedacht dat ze hem op de pijnbank gingen leggen, maar niks van dat. Hij was behendig, met natuurlijk dat sociaal akkoord. En het tweede wat hij deed was schermen met een nota uit 2016, van voor zijn tijd bij Schiphol. De politiek wilde toen dat het goedkoper en efficiënter moest worden. Dat hebben we gedaan, en nu beweeg ik met jullie mee dat er betere werkomstandigheden moeten komen. Ik doe eigenlijk wat de politiek van ons wil. Dus eigenlijk tussen de lege regels door zei hij dat het jullie (van de politiek, red.) schuld is, en dan roepen jullie mij op het matje.”
Oplossingen voor chaos
Thomas van Groningen zag dat Benschop in de Tweede Kamer met verschillende oplossingen kwam die een einde moeten maken aan de chaos op Schiphol. ”De werkomstandigheden moeten verbeteren en er moet meer personeel komen. En het spreiden van vluchten naar andere luchthavens zoals Groningen, Maastricht en Rotterdam. En ook de vliegtijden, dus weer ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat zodat er straks niet meer van die piekmomenten zijn. De grote vraag is of met het sociaal akkoord mensen nu wel bereid zijn om op Schiphol te werken. Want dat is het grote probleem, die vacatures worden niet gevuld.”
Chaos resultaat van politiek beleid
GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger vindt dat de politiek ook verantwoordelijk is voor de chaos op Schiphol. ”Het is het resultaat van heel lang sturen op een grote luchthaven met de goedkoopste tarieven. Het zijn de kaders die zijn meegegeven door eindeloos VVD-luchtvaartministers op rij. We moesten een hub-functie, en het moest groot en we moesten concurreren met alle luchthavens in Europa én het goedkoopste zijn. Dan ga je dus drukken op arbeidskosten, je gaat veel op onaangename tijdstippen vliegen en het klimaat en de natuur sneuvelen helemaal.”
Problemen niet weg voor de zomer
Ondanks het bereiken van een sociaal akkoord denkt journalist Jeroen van Bergeijk, die een maand undercover werkte op Schiphol, dat de problemen voor de zomer niet opgelost zijn. ”Dat kunnen we uit ons hoofd zetten. Als je daar aan de slag wilt, moet je een screening van de AIVD doorlopen. Dat duurt al zes weken voordat je daar een uitslag van hebt. Dus als ze morgen tientallen mensen weten te vinden, dan duurt het nog minstens zes weken. Die mensen moeten nog worden opgeleid, dus dan zijn we al twee maanden verder.”