Ruud Stegers en Mark Voskuijl over gps-spoofing in de buurt van Rusland

Steeds vaker krijgen passagiersvliegtuigen in de buurt van Rusland te maken met storing van hun gps-apparatuur. Vermoedelijk zitten de Russen achter deze ‘spoofing’. Verkeersvlieger Ruud Stegers maakte het vorige week nog mee. Wat is het strategisch doel van de Russen? Hoogleraar wapen-en luchtvaartsystemen Mark Voskuijl schuift aan en legt uit hoe dit zit.

”Wij hadden wel informatie gekregen dat er problemen met de gps konden optreden. Toen wij richting Zweden vlogen, stopte de gps er af en toe mee. Op een gegeven moment begon de nauwkeurigheid van de navigatie sterk af te nemen, dus dan weet je niet meer precies waar je vliegt. Dat is ook het moment waarop je je realiseert hoe makkelijk het is dat de technologie het niet meer doet, en dat het daarom heel goed is dat je met twee vliegers bent om dat op te lossen”, zegt Stegers.

Luchtverkeersleiding

Van tevoren stellen ze een vliegplan op en dat voeren ze in de computer in en op basis van gps vliegen ze dat ook precies af tijdens de vlucht. Gelukkig vertrouwt de luchtverkeersleiding niet alleen op gps. Zij peilen zelf via een signaal. Als je naar flightradar kijkt, zal daar waarschijnlijk wel de gps-positie worden weergegeven.

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek terug

Vergelijkbare artikelen