Merel van Rooy vindt het verkeersboetebeleid totaal doorgeslagen
Politiek econoom Merel van Rooy onderzocht de wereld achter de verkeersboetes in haar boek “De Boetefabriek”. Door het hardvochtige incasso systeem zijn vele honderdduizenden mensen in zware financiële problemen gekomen, en in veel gevallen zelfs onterecht in de gevangenis gezet. Hoe dat kon gebeuren vertelt ze vanavond. Ze schuift aan bij Op1, samen met oud-agent Mario van der Meer, die door verkeersboetes in grote financiële problemen kwam.
Net door rood licht glippen, je telefoon vasthouden of het vergeten van een gordel. Per uur spuugt het CJIB duizend boetes uit. Volgens Merel van Rooy – ambtenaar bij Economische Zaken – is dat systeem totaal doorgeslagen.
Het Nederlandse verkeersboetesysteem heeft de aandacht getrokken van Merel van Rooy, een ambtenaar bij Economische Zaken. Van Rooy betoogt dat het systeem ernstig uit de hand is gelopen en fungeert als een cynisch verdienmodel voor de staat, met potentieel nadelige gevolgen voor de burgers.
Elk uur worden er duizend boetes uitgedeeld door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) voor overtredingen variërend van het negeren van een rood licht tot het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden, en zelfs het vergeten van het dragen van een gordel. Maar van Rooy beweert dat dit leidt tot een schrijnende situatie waarin honderdduizenden mensen in financiële problemen belanden, met sommigen zelfs achter de tralies belandend.
Duizenden mensen achter de tralies
Van Rooy onthulde hoe duizenden mensen vast kwamen te zitten vanwege onbetaalde verkeersboetes. “Op een gegeven moment zijn er duizenden mensen vastgezet omdat ze hun verkeersboetes niet konden betalen”, vertelt ze. Deze situatie heeft geleid tot langdurige financiële moeilijkheden voor veel Nederlanders, wat van Rooy verontwaardigend noemt.
Deze onthullingen werpen een kritische blik op het beleid rondom verkeersboetes en roepen vragen op over de rechtvaardigheid en effectiviteit ervan. Terwijl voorstanders betogen dat strenge boetes een afschrikkende werking hebben en de verkeersveiligheid bevorderen, benadrukken critici zoals van Rooy de menselijke kosten van dit beleid.
Kijk hier het hele gesprek met Merel de Rooy terug.