Karlijn Kuijpers, Carola Houtekamer en Tom Berendsen vertellen hoe Russische schepen ondanks sancties tanken in Vlissingse haven

Terwijl het Westen volop sancties heeft ingesteld tegen Rusland, varen Russische olietankers nog altijd de wereld over. En ze tanken in Vlissingen, blijkt uit onderzoek van NRC. Hoe kan het dat deze schepen ondanks de sancties nog altijd goedkope stookolie kunnen bijtanken voor de kust van Nederland? NRC-journalisten Karlijn Kuijpers en Carola Houtekamer schuiven vanavond samen aan met CDA-Europarlementariër Tom Berendsen, die vanmiddag in Vlissingen was.

Sinds de sancties zijn ingevoerd zijn er allemaal schepen opgekocht door anonieme bedrijven in Dubai, vaak oude en slecht onderhouden schepen. Deze schepen gaan buiten de sancties om olie halen in Rusland. Ze varen dan helemaal om Europa heen naar Turkije, India en China, dus landen die de sancties niet hebben. Op die manier kan Rusland die olie blijven verkopen.

De schattingen zijn dat er ongeveer 1500 olietankers zijn. Ze varen heel precies om alle regels, sancties, deelsancties, toezicht en controles heen. Sommige schepen zijn slecht of niet verzekerd. Als ze wel een lading aan boord hebben dan is die olie gesanctioneerd, maar als ze leeg zijn mogen ze wel ergens binnen varen. ‘’Ze zijn oud, maar als de inspectie komt controleren of ze heel brak en gammel zijn, dan mogen ze ook gewoon de Westerschelde opvaren’’, aldus Houtekamer.

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Tanken in Vlissingen

Deze schepen komen tanken in de buurt van Vlissingen, net buiten de havens zodat ze net buiten dat toezicht vallen. Door dat tanken speelt Nederland een faciliterende rol in het draaiende houden van die schepen en de Russische economie.

“De overheid stelt de sancties in en moet het handhaven, maar je mag, denk ik ook echt een appèl doen op bedrijven die onderdeel zijn van deze sector. Als je vraagtekens hebt, kaart dat aan’’, zegt Berendsen. In Zeeland is de zorg heel groot en spelen er heel veel vragen omheen. Men wil het echt uitzoeken.

Beter coördineren

Volgens Berendsen merk je ook dat de betrokken diensten naar elkaar wijzen. ‘’Dat betekent dat je dit beter moet coördineren in Nederland.’’ Die schepen varen niet alleen in Nederlandse wateren. Ze varen langs veel meer Europese landen. Wat betekent dat je dit met die landen veel beter moet coördineren. “Als journalisten dit in 3 weken kunnen uitzoeken en kunnen weten welke schepen hierbij betrokken zijn, dan moeten de instanties dat absoluut kunnen”, aldus Berendsen.

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

 

Kijk hier het hele gesprek terug

Vergelijkbare artikelen