David van Dam over zijn werk als binnenhoffotograaf
De foto’s van David van Dam van politieke hoofdrolspelers in Den Haag doen regelmatig denken aan schilderstukken uit de zeventiende eeuw. Hij won vorige week de 1e, 2e en 3e prijs van Zilveren Camera en werd vaak genomineerd, onder meer voor zijn iconische beelden van de kabinetsformatie. Hoe gaat hij te werk? Daarover vertelt Van Dam in Op1.
Hij sleepte vorige week zo’n beetje alle prijzen in de wacht voor politieke fotografie. David van Dam, fotograaf voor de Volkskrant. En hij maakt ook bijzondere platen, die doen denken aan schilderwerken van de grote meesters uit de zeventiende eeuw. Zeker de foto’s die hij schoot van de formatie.
Stoel van Omtzigt
Afgelopen week ging fotograaf David van Dam er met bijna alle prijzen vandoor in de categorie politieke fotografie. Als fotograaf voor de Volkskrant staat hij bekend om zijn indrukwekkende beelden, die soms doen denken aan oude schilderijen. Vooral zijn foto’s tijdens de formatieperiode vielen op.
David van Dam valt op door zijn specifieke aanpak van politieke fotografie. Hij weet meer dan alleen de gebeurtenissen vast te leggen; zijn foto’s vertellen een verhaal door slim gebruik te maken van licht, compositie en emotie. Een opvallende foto is die van de lege stoel van Pieter Omtzigt tijdens de formatie. Van Dam deelt zijn gevoelens hierover: “Ik voelde me hier licht misbruikt”, vertelt de fotograaf.