Leeftijdsdiscriminatie of Noodzaak? De Discussie over Rijvaardigheid bij Ouderen
Het afgelopen jaar werden er 1500 75-plussers van de weg gehaald omdat ze gevaarlijk rijden. Zij staan voor een keuze: het rijbewijs inleveren of een duur rijvaardigheidsonderzoek doen. En dat is leeftijdsdiscriminatie, vinden de ouderen en hun advocaten. Terecht? We bespreken het met advocaat Bert Kabel, oud-verkeersofficier van justitie Koos Spee en met Joop Leemans, wiens rijbewijs ten onrechte werd ingetrokken.
Het aantal ouderen dat van de weg wordt gehaald stijgt. Ze zouden een gevaar zijn op de weg. Gewoon leeftijdsdiscriminatie, vinden ouderen. Want jongeren veroorzaken veel méér ongelukken.
In het afgelopen jaar werden meer dan 1500 ouderen van de weg gehaald wegens vermeend gevaarlijk rijgedrag. Deze maatregelen hebben een felle discussie aangewakkerd tussen voorstanders van strenger toezicht op oudere bestuurders en zij die beweren dat het leeftijdsdiscriminatie is. Joop Leemans en zijn advocaat Bert Kabel verzetten zich hevig tegen deze acties, terwijl oud-verkeersofficier van justitie Koos Spee dit als pure onzin afdoet.
Terecht of leeftijdsdiscriminatie?
Een groeiend aantal ouderen verliest hun rijbewijs omdat ze als gevaarlijk bestempeld worden. Maar is dit terecht? Advocaat Bert Kabel werpt zijn twijfels op en zegt: “Als het om een kleine fout gaat, moet je iemand niet meteen aanmelden voor een CBR-onderzoek. Cijfers laten zien dat oudere bestuurders daar bijna niet doorheen kunnen komen.”
De discussie draait om de balans tussen verkeersveiligheid en leeftijdsdiscriminatie. Aan de ene kant zijn er zorgen over de veiligheid op de weg, vooral gezien de stijgende gemiddelde leeftijd van automobilisten. Aan de andere kant wordt de vraag gesteld of het rechtvaardig is om ouderen op basis van hun leeftijd te beoordelen, zonder voldoende rekening te houden met individuele rijvaardigheid.