Hoe voorkom je dat het Israëlisch-Palestijnse conflict overslaat naar de klas?

De leerlingen van Lucelle Comvalius Deneer zijn vaak pro-Israël, de leerlingen van Jaser Husseini vaak juist pro-palestijns. Hoe voeren deze docenten het gesprek over het conflict tussen Israël en Hamas naar hun klaslokalen? En hoe voorkomen ze dat de oorlog in het Midden-Oosten overslaat naar hun klaslokaal? Vanavond delen ze hoe ze hun eigen ervaringen hebben ingezet om dit beladen onderwerp bespreekbaar te maken.

De leerlingen van Lucelle Comvalius Deneer hebben vaak een pro-Israël standpunt, terwijl de leerlingen van Jaser Husseini vaak juist pro-Palestijns zijn. Hoe gaan deze docenten om met het bespreken van het conflict tussen Israël en Hamas in hun klaslokalen? En hoe zorgen ze ervoor dat de situatie in het Midden-Oosten geen verdeeldheid zaait in hun klaslokaal? Jaser doet dat met kennis over te brengen.

Kennisoverdracht

“Ik heb de geschiedenis erbij gepakt en het verhaal van een meisje verteld die de holocaust heeft overleefd. Aan het einde van de les vroeg ik aan hen of ze nog steeds zo boos waren. De studenten zeiden dat ze nog steeds boos waren, maar er komt wel begrip.” Begrip is volgens Jaser erg belangrijk. “Op het moment dat ze kennis hebben, kunnen ze hun mening bijstellen en een beargumenteerde mening geven. Die kennis mis ik.”

Het verhaal vertellen van een meisje dat de holocaust heeft overleefd, was een bewuste keuze. “Ik heb in de klas veel islamitische jongens. De andere kant van het verhaal is er al. De Palestijnse jongens zitten in de klas.” De kennis van de Tweede Wereldoorlog is beperkt. “Vijftig procent van mijn studenten weet niet eens wie Hitler is.” Studenten die de middelbare school al gehad hebben.

Wie is de bron?

Lucelle Comvalius Deneer heeft jongere kinderen in de klas. “Ik merkte de spanning niet meteen. Ik ga wel met ze in gesprek of ze het nieuws gevolgd hebben. Als zoiets gebeurt, ga ik mijn klassenlijst na of er kinderen zijn van wie ik het vermoeden heb dat ze banden hebben. Op het oog kan het zijn dat je het er niet uitpikt. Dus ik vraag het ook nog eens in de klas.”

Waar Jaser zich meer bezighoudt met kennisoverdracht, houdt zich meer Lucelle bezig met hoe haar leerlingen aan hun informatie komen. “Veel kennis komt nu vanuit social media. Hoe ga je nu met die bronnen om? De vraag is waarom de bron met deze informatie komt. Je leert bij maatschappijleer dat er verschillende invalshoeken zijn. Als je weet waarom iemand zoiets schrijft, dan kan je voor jezelf het besluit nemen hoe je er zelf in staat.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek met Jaser Husseini en Lucelle Comvalius Deneer over hoe je het conflict tussen Israël en Hamas bespreekbaar maakt op school terug.

Vergelijkbare artikelen