29 binnensteden sluiten voor dieselauto’s

Met de personenauto, de vrachtwagen of de bedrijfsbus door het centrum van de stad rijden mag straks niet altijd meer. Zolang de motor op diesel draait, worden de wagens geweerd uit stadscentra van 29 grote gemeenten in Nederland. Is dat haalbaar? Wethouder Milieu en Emissieloos vervoer Eva Oosters, ondernemer Gert-Jan Gomes en Huub Dubbelman van de RAI vereniging schuiven aan bij Op1.

Als chauffeur van een dieseltruck heb je binnenkort pech gehad, want dan sluiten 29 binnensteden voor vervuilend verkeer. Is dat haalbaar? De Utrechtse wethouder Eva Oosters ziet het wel gebeuren. “Je probeert als stadsbestuur de keuze te maken voor de stad van de toekomst. Uiteindelijk wil je schonere lucht en iets betekenen voor het klimaat. Dat moet de grootste motivator zijn.” 

Vanuit dat uitgangspunt hoopt de wethouder er ook met de branche uit te komen. Want die zien de problemen al voor zich als ze straks niet meer met de vrachtwagen de stad in mogen. “Je moet als overheid een stip op de horizon zetten. Dat hebben we gedaan, maar we kijken ook hoe we kunnen helpen”, vertelt Oosters. “Je kunt denken aan een tegemoetkoming voor mensen die de verandering nog moeten doormaken. Of een ingroeipad: in 2025 de nieuwe wagen, maar je hoeft pas in 2027/28 emissievrij te zijn.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek over dieselauto’s in de stad terug.

Vergelijkbare artikelen