KLM verbaasd niet betrokken te zijn bij plannen van kabinet
Vroeger nog Nederlands trots, nu steeds vaker bekritiseerd: KLM. Nu Schiphol moet krimpen en het begrip vliegschaamte regelmatig wordt gehoord, is het de vraag hoe het verder moet met onze nationale luchtvaartmaatschappij. Is er nog toekomst? We bespreken het met president-directeur van KLM, Marjan Rintel, en presentatrice Catherine Keyl, die de duurzame Nederlander soms wat hypocriet vindt als het om vliegen gaat.
Vroeger nog Nederlands trots, vandaag steeds vaker bekritiseerd: KLM. President-directeur van KLM Marjan Rintel: “Met ons ingediende plan produceren we twintig procent minder geluid. Door het stiller, schoner en zuiniger te doen.”
De KLM heeft verschillende initiatieven om de twintig procent geluidsreductie te bereiken. “Allereerst met vlootvernieuwing. Met stillere en zuinigere vliegtuigen. We gaan de vliegtuigen ook anders inzetten. In de nacht zetten we stillere vliegtuigen in. Een ander voorstel is dat als we iets hoger blijven vliegen en dan een scherpere landing maken, dan scheelt dat ook veel geluid.”
‘We zijn verbaasd’
Om de geluidsoverlast en de milieu-impact te verminderen, heeft het kabinet besloten het totaal aantal vliegbewegingen op de luchthaven te verlagen van maximaal 500.000 naar 440.000 per jaar. Een plan wat ruw viel op het dak van het KLM. “Wij zijn enorm verbaasd dat wij niet met elkaar als sector betrokken zijn bij het plan en roepen op om dit ook samen te doen.”