Wouter Koolmees: “Er stonden mensen huilend op het perron”

Door een IT-storing bij de NS zijn gisteravond honderden treinreizigers gestrand. Mensen moesten zelf vervoer regelen en als dat niet lukte, was overnachten op stations of in geïmproviseerde opvanglocaties de enige optie. Hoe kan een storing voor zoveel problemen zorgen? NS-topman Wouter Koolmees en CEO van ProRail John Voppen schuiven aan.

De nacht doorbrengen op het station of slapen in een concerthal: de storing op het spoor zorgde voor chaos en slecht humeur bij reizigers. Nog altijd is onbekend waar de storing door kwam. Hoe kan een IT-storing voor zoveel problemen zorgen? “Het is gewoon niet gelukt om alle mensen daar weg te krijgen. We hebben bussen geprobeerd in te zetten, maar zo laat op de zondagavond is dat ontzettend lastig om voor elkaar te krijgen en ook met deze aantallen is het bijna onmogelijk”, vertel Wouter Koolmees. 

Niet gelukt

“We hebben geprobeerd om mensen naar taxi’s te krijgen en mensen op te vangen”, gaat Koolmees verder. “Maar helaas is het ons niet gelukt om mensen thuis te brengen.” En daar wordt bij de NS heel erg van gebaald, vertelt de topman. “Ook onze medewerkers voelden zich ontzettend machteloos. Die zitten met een trein met duizend mensen erin en al die mensen komen vragen wat er gaat gebeuren. Er waren mensen die huilend op het perron stonden. Onze medewerkers proberen dat wel op te lossen, maar kunnen dan ook niet zo heel veel.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek over de IT-storing bij NS terug.

 

Vergelijkbare artikelen