Kees van Amstel en Furkan Sogut over de verplichtende voldoende voor Nederlands

Je eindexamens halen met een onvoldoende voor Nederlands. Daar moet een einde aan komen, vindt de Onderwijsinspectie. De beheersing van de Nederlandse taal onder jongeren gaat hard achteruit. Maar is dit de oplossing? Volgens docent Furkan Sogut zorgt het voor kansenongelijkheid. Hij schoof samen met cabaretier en onderwijzer Kees van Amstel aan, die zich zorgen maakt over de taalbeheersing van scholieren.

Vorige week kwam de Onderwijsinspectie met het plan om middelbare schoolleerlingen alleen te laten slagen voor hun eindexamen wanneer ze het vak Nederlands met een voldoende afsluiten. “Toen ik het las had ik gemengde gevoelens”, reageert Furkan Sogut. “Frustratie en boosheid, maar ook onbegrip.”

“Ik ben boos over het feit dat het te kort door de bocht is, wat de Inspectie eigenlijk verwacht van het onderwijs.” De docent Nederlands juicht initiatieven toe die de basisvaardigheden stimuleren, maar twijfelt aan de eis. “Dit voorstel gaat voorbij aan de vraag die nodig is om die basisvaardigheden te stimuleren. Je moet de wortel van het probleem aanpakken. Die ligt niet bij de leerling, maar die ligt ten eerste bij het eindexamen Nederlands. Die moet op de schop, want die is te erg gefocust op structuur en de vorm van de tekst.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek terug.

Vergelijkbare artikelen