Influencende advocaten willen het recht toegankelijker maken

Advocaten Julia Mekkes en Marcia Geerts doen meer dan cliënten bijstaan. Ze influencen ook. Op social media geven ze een inkijkje in hun leven en laten ze hun volgers kennis maken met hun vak. Maar moeten advocaten zich wel online profileren? Ze schuiven samen met collega Gerard Spong aan bij Op1.

Lawfluencers Julia Mekkes en Marcia Geerts gebruiken sociale media om ons uit te leggen hoe het recht werkt. ”Toen ik overwoog om rechten te gaan studeren vond ik het lastig om er precies achter te komen wat een strafrechtadvocaat doet”, vertelt Julia. ”Ik had veel vragen over de dagelijkse werkzaamheden. Toen ik advocaat-stagiair werd merkte ik dat ik er van veel studenten vragen over kreeg. Toen dacht ik: ik begin gewoon met video’s maken over strafrechtelijke onderwerpen.”

Het recht toegankelijker maken

”Super veel mensen in Nederland hebben te maken met het recht, terwijl er toch een grote afstand lijkt te zijn”, zegt Marcia. ”Ik merkte dat vroeger toen ik net advocaat was. Dat als je klanten kreeg dat zij het spannend vonden om bij jou aan tafel te gaan zitten omdat je advocaat bent. En dat is natuurlijk helemaal niet goed. Als je een advocaat nodig hebt dan bevind je je bij uitstek in een positie die niet prettig is.”

”Als je op social media wat deelt over het werk als advocaat en over het recht dan kun je dat wat toegankelijker maken door te laten zien dat advocaten ook gewoon mensen zijn. Dit is ons beroep en je kunt op een makkelijke manier juridisch ingewikkelde thema’s uitleggen.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek terug.

Vergelijkbare artikelen