Is de zonneauto het vervoermiddel van de toekomst?

Hoe gaat de mobiliteit er in de toekomst uit zien? Gaan we straks naar kantoor in vliegende auto’s en komt daarmee een eind aan het fileprobleem? Is zonne-energie of waterstof de toekomst? In Op1 bespreken we het met technologiejournalist Bram van Dijk en Lightyear CEO Lex Hoefsloot. Hij bouwde een zonneauto die rijdt op zonne-energie en zijn bedrijf maakt deze week na een plotseling faillissement tóch een doorstart.

Deze week werd bekend dat Lightyear, het failliete bedrijf achter zonneauto’s, toch een doorstart maakt. Er is acht miljoen opgehaald om verder te gaan met tenminste één relatief betaalbaar model op zonne-energie. Ooit begonnen als studentenproject, komt de droom van CEO Lex Hoefsloot wellicht toch nog uit. “Het leven van een start-up gaat niet altijd over rozen.”

Acht miljoen opgehaald

De laatste financieringsronde van het project ging niet door. “Veel partijen moeten tegelijk tot een conclusie worden. Als dat niet op tijd lukt, kom je in deze situatie terecht.” Tot een kapitaalverstrekker er wel toekomst in zag en om de tafel ging met anderen financierders. Binnen een dag haalden ze acht miljoen euro bij elkaar en kan er een doorstart gerealiseerd worden.

Voor acht miljoen kan er nog geen auto ontwikkeld worden. “Dit is de start. De stabiele basis. Daardoor kunnen we de mensen binnenhouden en met die mensen de volgende stappen zetten.”

Zonneauto de toekomst?

Is de zonneauto het vervoermiddel van de toekomst of moeten we ergens anders naar kijken? “Een elektrische auto heeft een batterij. Wij voegen daar zonnepanelen aan toe.” Wat de Lightyear in principe een elektrische auto maakt. “Hij rijdt net zo comfortabel. Hij heeft meer actieradius, vanwege de zonnepanelen. Het is dus een plus op datgene dat elektrische auto’s al bieden.” In Zuid-Europa, waar meer de zon schijnt, heeft de auto op basis van de zonnecollectoren een bereik van zeventig kilometer. In Nederland dertig.

Naast elektrische en zonne-energie auto’s, wordt ook waterstof beschouwd als een potentiële energiebron in de autowereld. “Maar waterstof is een beetje op zijn retour bij auto’s”, zegt de Lightyear CEO, die er wel toekomst in ziet in het groter vervoer. “De meeste fabrikanten komen tot de conclusie dat het niet een heilzaam pad is om te volgen. De conversie naar waterstof is heel erg duur. Daarom zal een waterstofauto duurder zijn om te rijden dan een elektrische auto.”

2026

In 2026 moeten de auto’s van Lex Hoefsloot van de band afrollen. Een ambitieus plan. Iets te ambitieus vindt techjournalist Bram van Dijk. “Ongetwijfeld gaat het uitgesteld worden, maar dat hoort er ook een beetje bij. Een nieuw automerk neerzetten is ongelooflijk lastig. Tesla is de laatste die dat gelukt is en die had echt miljarden nodig tot de eerste auto geleverd werd. Het is heel gaaf dat er zoveel technologie al in Nederland ontwikkeld is. Een beetje ambitieus is altijd leuk.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Lees hier het hele gesprek terug.

Vergelijkbare artikelen