John Voppen over treinongeluk: “Dit is een nachtmerrie”

Eén dode en negentien gewonden bij het grootste treinongeluk in jaren, maandagnacht in Voorschoten. Hoe heeft het zo mis kunnen gaan? Te gast zijn NS-directeur Wouter Koolmees, CEO van ProRail John Voppen, directeur van Veiligheidsregio Hollands Midden Hans Zuidijk, ooggetuige Ties van Trigt en traumachirurg Mirjam de Jong.

Het is het grootste treinongeluk in Nederland in jaren. In de nacht van maandag op dinsdag ontspoorde een trein van de NS en daarbij viel minimaal één dode en meerdere gewonden. Wat is er precies gebeurd? “Eerst heeft een goederentrein een botsing gehad met een bouwkraan en daarna is er een botsing geweest met een intercity van NS en diezelfde bouwkraan”, vertelt ProRail-directeur John Voppen.

Ontspoord

“De goederentrein is flink beschadigd aan de voorkant, maar niet ontspoord. We weten dat de intercity van de NS wel van het spoor is geraakt”, gaat Voppen verder. Toch ontbreekt de belangrijkste informatie nog altijd: hoe heeft dit kunnen gebeuren? Voppen: “Er zijn daar vier sporen, waarvan op twee sporen treinen reden. De werkzaamheden vonden natuurlijk plaats op een ander spoor en daar hebben we hele strikte veiligheidsmaatregelen voor.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Volgens de ProRail-directeur is iedereen erg van slag door wat er in Voorschoten is gebeurd. “We zijn een collega in de spoorsector verloren, want inmiddels is bekend dat de kraanmachinist is overleden. Het is echt een klap, niet alleen bij de aannemer, maar bij de hele spoorsector heb ik dat vandaag gezien.”

Dit komt nooit voor

In alle jaren dat Voppen in de spoorsector aan het werk is, heeft hij nooit rekening gehouden met een ongeluk als dit. “Zo zit ik niet in dit werk. Dit is echt de grootste nachtmerrie die je mee kan maken. Als ik midden in de nacht gebeld wordt, weet ik dat het slecht nieuws. Het is echt een klap. Ik werk hier al zeventien jaar en dit komt nooit voor.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Omdat de trein niet op station Voorschoten zou stoppen, is het de verwachting dat die op volle snelheid onderweg was toen hij op de bouwkraan botste. “In dat geval gaat de trein met 140 kilometer per uur”, vertelt NS-directeur Wouter Koolmees. “We hebben nog geen exacte gegevens daarover, maar ik vermoed hetzelfde”, vult John Voppen aan.

“Had veel erger kunnen zijn”

Met zo’n snelheid lijkt het een wonder dat er maar een dode is gevallen. “Als je de beelden ziet, had het denk ik veel erger kunnen zijn”, vertelt traumachirurg Mirjam de Jong. “Het tijdstip heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de trein niet bomvol zat. Je moet er niet aan denken dat dit in de spits gebeurt. Dan zitten er veel meer mensen in de trein, dus je kan je voorstellen dat het aantal slachtoffers dan nog veel groter zou zijn geweest.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Voorlopig geen treinen

Door het ongeluk en de schade op het spoor zullen er voorlopig geen treinen rijden op het traject. ”We verwachten dat er op zijn vroegst volgende week dinsdag weer treinen op dit traject kunnen rijden”, aldus John Voppen van ProRail. NS-directeur Wouter Koolmees: ”In de tussentijd zullen er bussen rijden tussen Leiden en Den Haag.”

Kijk hier het hele gesprek over het treinongeluk terug.

Vergelijkbare artikelen