Waarom blijven de prijzen in de supermarkten stijgen?
De inflatie neemt af, maar daar is vooral in de supermarkten nog niks van te merken. Wat zijn de gevolgen van de hoge prijzen en hoe lang blijft het boodschappen doen een financiële uitdaging? We bespreken het in Op1 met hoofdeconoom van CBS Peter Hein van Mulligen.
Goed nieuws van het Centraal Bureau voor de Statistiek: de inflatie is gedaald naar 7,6 procent. Maar hoe kan het dan dat de prijzen in onze supermarkten nog door het dak vliegen. “Het ligt er een beetje aan waar je naar kijkt”, zegt Peter Hein van Mulligen. “De afgelopen tijden stonden vooral de energieprijzen in de spotlights. Het kabinet heeft er alles aan gedaan om dat in toom te houden. Dat lijkt geholpen te hebben. Maar de boodschappenprijzen stijgen niet normaal door.”
Alle keten
We zien nu de pas de gestegen energieprijzen van een half jaar geleden, vertelt de hoofdeconoom van het CBS. “Heel veel bedrijven hebben hogere kosten, denk aan de bakker of aan de glastuinbouw. Zij berekenen hun hogere prijzen niet gelijk door aan de klanten. Daar zijn ze vaak wat huiverig mee. Maar na een tijdje kan het niet meer, en dan moet je echt wel de prijzen verhogen om niet failliet te gaan.” Daarom kunnen de gestegen prijzen in de supermarkten nog wel even doorgaan.
Uiteindelijk merken alle keten de prijsverhogingen. “Niet alleen de supermarkten, maar ook voor de groothandel en uiteindelijk voor de fabriek en de boer. Het wordt allemaal duurder en iedereen moet dat toch afschuiven, want het alternatief is failliet gaan.”