Julia Bokdam ging undercover bij de klantenservice van een energiemaatschappij

Huilende, schreeuwende en smekende klanten: onderzoeksjournalist Julia Bokdam ging undercover bij de klantenservice van een energiereus en zag hoe de energiecrisis Nederland in de tang heeft. In Op1 vertelt ze over de schrijnende telefoontjes en mails achter deze crisis.

”Ik kreeg mails van ouders die niet meer wisten hoe ze hun kinderen te eten moeten geven door de gestegen prijzen. Er was een meneer van 83 die aangaf dat hij vanwege zijn slechte gezondheid de verwarming eigenlijk hoger moet zetten, maar dat hij het niet durft omdat hij het niet kan betalen. Mensen die in hun mail met hoofdletters schrijven dat ze het niet meer kunnen betalen. Dat soort verhalen.”

”Op een gegeven moment ging ik ook zien dat mensen zichzelf verder in de problemen gingen brengen. Bijvoorbeeld door het termijnbedrag te verlagen. Maar dat is een enorm risico. Dat leg je dan ook uit, maar vaak willen mensen dat dan niet horen. Het lijkt dan zo ver weg en ze willen gewoon op dit moment een oplossing. Het verlagen van het bedrag betekent wel dat ze het op het einde moeten betalen. En dan stopt de coulante houding van de energiemaatschappijen, als tegen het advies van een medewerker dat bedrag wordt verlaagd.

Kijk hier het hele gesprek met Julia Bokdam terug.

Vergelijkbare artikelen