‘’Waarom moet cultuur nu ondergeschikt worden aan klimaat?”

Tomatensoep over een Van Gogh en aardappelpuree over een Monet. Steeds vaker richten acties van klimaatactivisten zich op kunst. Is dit de juiste manier om aandacht voor klimaatproblematiek te vragen of gaat het veel te ver? Directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds Cathelijne Broers en klimaatactivist Rozemarijn van ’t Einde gaan in gesprek.

Tomatensoep over een Van Gogh en aardappelpuree over een Monet. Steeds vaker richten acties van klimaatactivisten zich op kunst. “Als ik nu ga zeggen dat ik het ook ga doen, kom ik op de zwarte lijst van elke musea”, vertelt Rozemarijn van ’t Einde.

Wereld in de fik

“Het zijn extreme acties.” Die volgens de klimaatactivist in normale omstandigheden te absurd zijn te doen. “De situatie waar ze aandacht voor vragen is extreem. De wereld staat in de fik, en dit is het brandalarm. We kunnen klagen over het deuntje van het brandalarm. We kunnen ook kijken of het terecht waar ze aandacht voor vragen.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Valse tegenstelling

“Ik heb er helemaal geen begrip voor”, zegt Cathelijne Broers. “Wij zetten ons in voor cultuur en geven ook miljoenen per jaar uit aan de natuur. Ik ben erg voor aandacht voor klimaat, maar het doel heiligt niet deze middelen.”

Het is een basisles dat je niet iets stuk moet maken wat niet van jou is, stelt de directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds. “De activisten zeggen dat er een glasplaat voor zit, maar je bent geen expert. Dit is gewoon gevaarlijk. Waarom moet cultuur nu ondergeschikt worden aan klimaat? Kunst hoeft niet weg voor natuur. Het is een valse tegenstelling.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek met Cathelijne Broers en Rozemarijn van ’t Einde terug. 

Vergelijkbare artikelen