Frank Oostdam: ”Krimp van Schiphol onbegrijpelijk”

Op piekdagen in juli moet Schiphol de vakantie van gemiddeld 13.500 reizigers per dag annuleren. Te druk en te weinig personeel, zegt de luchthaven. Gek genoeg is het nog wel mogelijk om op diezelfde piekdagen vluchten te boeken en melden TUI fly en Sunweb dat al hun vakanties doorgaan. Directeur van reizigersorganisatie ANVR Frank Oostdam legt bij Op1 uit hoe dat zit.

Er worden minder vluchten geannuleerd dan gedacht op Schiphol. ”Het is goed dat er straks een hoop mensen op vakantie kunnen”, zegt Frank Oostdam. ”Maar de schade is natuurlijk enorm. Al sinds mei zijn er natuurlijk veel vluchten wel geannuleerd. Mensen zijn bij reisorganisaties de afgelopen dagen ongelofelijk hard aan het werk geweest om voor creatieve oplossingen te zorgen. Er is ons door Schiphol een compleet last-minute seizoen, waar wij het van moeten hebben in de zomer, door de neus geboord. Het nodigt niet uit tot het boeken van een vlucht op Schiphol.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Krimp van Schiphol

Het kabinet gaat beslissen dat Schiphol moet krimpen. Het zou gaan om een krimp van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen. Onbegrijpelijk, volgens Oostdam. ”We hebben met elkaar met alle stakeholders om de tafel gezeten en gezegd dat we het met 500.000 vluchten gaan doen. En daarnaast anderhalf procent groei per jaar. Dat moeten de airlines verdienen door het duurzamer te doen. En nu wordt dat teruggedraaid. Gelet op het vestigingsklimaat en de connectiviteit van Nederland vind ik het echt geen verstandige beslissing.”

Kijk hier het hele gesprek met Frank Oostdam terug. 

Vergelijkbare artikelen