Ans Rietstra over het persooneelstekort bij ProRail: “We hebben 60 fulltimers nodig, maar kunnen deze mensen niet vinden”

Op dit moment staan er in ons land ruim 326.000 vacatures open en dat waren er nog nooit zoveel. En dus kampen we met een gigantisch personeelstekort. Van de horeca tot de zorg en van het zakenleven tot hoveniers: bedrijven weten niet waar ze het personeel vandaan moeten halen. Zo beschikte operationeel directeur van ProRail Ans Rietstra afgelopen week over te weinig personeel op verschillende trajecten. Bij Op1 schuift ze aan samen met voorzitter van MKB Nederland Jacco Vonhof, hoofdeconoom bij ING Marieke Blom & hovenier Lodewijk Hoekstra.

Te weinig mensen
Door een tekort aan verkeersleiders rijden er steeds vaker geen treinen. Operationeel directeur van ProRail Ans Rietstra weet niet hoe vaak, maar denkt dat dit in de toekomst vaker zal gaan gebeuren. “Ik kan niet voorspellen hoe vaak dit nog gaat gebeuren. We hebben ontzettend gepassioneerde mensen die verschrikkelijk hun best doen om de treinen te laten rijden, maar het zijn er uiteindelijk wel echt te weinig.”

Compensatievergoeding 
Inmiddels zijn er zijn zo’n zestig extra fulltimers nodig om ProRail goed draaiende te houden. Waar tover je die mensen in deze tijd vandaan? Rietstra: “We hebben onze mensen net een compensatievergoeding gegeven voor het werk dat gedaan wordt, om te erkennen dat het werk echt heel belangrijk is. Het is ook ontzettend gaaf werk, maar toch zijn er geen mensen te vinden.” Volgens de Operationeel directeur kan dat in de toekomst voor steeds meer problemen gaan zorgen. “Op sommige trajecten wordt het ingewikkeld, omdat een treindienstleider het traject moet kennen. Op het moment dat iemand ziek is of met pensioen gaat, hebben we andere mensen nodig en die zijn heel lastig te vinden.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Imago
Volgens Rietstra is het personeelstekort deels te danken aan het imago dat het beroep heeft. “We denken vaak dat als je hoop opgeleid bent en met je hoofd werkt, dat dat belangrijk is. Als ik er een dag niet ben, dan rijden de treinen gewoon door. Toch wil iedereen gewoon lekker managen tegenwoordig.” Over hoe we dat kunnen omdraaien heeft hovenier Lodewijk Hoekstra wel een mening. “Ik heb het mooiste beroep ter wereld, maar we moeten het kinderen van jongs af aan bijbrengen. Er zijn heel veel kinderen die nog nooit in het bos zijn geweest. Als we er geen waarde aan toekennen, gaat dit ook niet veranderen.”

Kijk hier het hele gesprek over het personeelstekort in Nederland terug. 

Vergelijkbare artikelen