Hans Nijenhuis: ”Wij zeggen Einstein na en maken het zo eenvoudig mogelijk, maar niet eenvoudiger dan het is”
Feest bij het AD! De krant bestaat namelijk 75 jaar. Het Algemeen Dagblad werd in 1946 opgericht als krant van de ontzuiling, maar groeide in de loop der jaren uit tot een blad met sterke regionale wortels. Donderdag blikt hoofdredacteur Hans Nijenhuis samen met columnist Angela de Jong terug op 75 jaar AD.
Hoe hebben zij zich door de digitalisering heen geslagen? Hans Nijenhuis: “Journalisten willen maar één ding en dat is verhalen vertellen. Dat kan tegenwoordig op heel veel andere manieren, dat doen we. Je past je dus aan, aan wat het publiek van jou wil.”
Volgens Hans Nijenhuis zoeken mensen het Algemeen Dagblad op om complexe zaken op een heldere manier uitgelegd te krijgen. ”Wij zeggen Einstein na en maken het zo eenvoudig mogelijk, maar niet eenvoudiger dan het is.” Columnist Özcan Akyol ziet dat het AD online enorm groeit. ”De krant heeft veel meer smoel gekregen de afgelopen vijf jaar. We hebben scoops, prijzen en met Angela de Jong een fenomeen in de gelederen.”