Albert Verlinde en Karin Bloemen over de nieuwe campagne ‘Mooier Dan Ooit’
We missen restaurants, vakanties en terrassen, maar het gaat maar weinig over het gemis van theater. Theatermaker Albert Verlinde en cabaretière Karin Bloemen vinden dat daar verandering in moet komen. Bij Op1 vertellen ze alles over de nieuwe campagne ‘Mooier Dan Ooit’ . Die moet Nederland gaan herinneren aan de magie van het toneel, zodat we straks als vanouds de weg naar het theater weer weten te vinden.
“Als iets er een tijd niet is, dan zakt het een beetje in je bewustzijn.” Verlinde vond dit gevaarlijk. “Het is fantastisch dat al die instituten gesteund worden, maar we moeten het publiek niet vergeten.” Verlinde is er zelf emotioneel onder, er hebben namelijk inmiddels 750 instellingen aangesloten bij de campagne. Waarom ‘Mooier Dan Ooit’? “Omdat we nu weten, als we naar binnen gaan, hoe het is als het er niet is.”
Karin Bloemen wil vooral benadrukken dat het publiek gerust kan zijn op veiligheid. “In het theater is nooit iets misgegaan en alle theaterdirecteuren hebben het zo goed geregeld. Het is een wonder als je überhaupt iemand kon aanstoten in de zaal.” De magie van het theater is volgens Bloemen groot. “Het is communicatie en samen vibreren, samen ademen en samen iets unieks op dat moment meemaken.”