Sanne Kruikemeier: “We zien dat de online campagne heel belangrijk wordt”
De verkiezingscampagnes beginnen op stoom te komen, maar hoe bepalen we eigenlijk op wie we stemmen? Professor in de neuropsychologie Erik Scherder onderzoekt in de tweede aflevering van zijn gelijknamige programma of mensen stemmen met hun verstand of vertrouwen op hun intuïtie. Sanne Kruikemeier deed onderzoek naar politieke communicatie en weet hoe politici, online proberen in te spelen op onze stemkeuzes. Bij Op1 bespreken ze hoe we tot onze beslissing in het stemhokje komen.
Online campagne
Sanne Kruikemeier is gespecialiseerd in politieke communicatie. Volgens haar zijn de campagnes van nu niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld vier jaar geleden. “Je ziet echt dat de media en met name de online campagne heel erg belangrijk wordt. Je kan nu niet meer op de markt gaan staan en fysieke gesprekken met mensen hebben, maar je moet alles online doen. Politieke partijen zetten daarom enorm in op de online campagne.”
Social media
Bij de online campagne die de parijen voeren, zijn social media erg belangrijk en daar wordt dan ook veel gebruik van gemaakt. Kruikemeier: “We zien dat politieke partijen extreem veel gebruik maken van social media. Twitter, Instagram, Facebook, maar er wordt ook naar nieuwe manieren gezocht, zoals TikTok.” Volgens Kruikemeier willen verschillende partijen op die manier meer jongeren naar zich toe trekken. “GroenLinks en de VVD zitten op TikTok. Je ziet echt dat partijen kijken waar de verschillende kiezers zitten en naar manieren zoeken om die kiezer te bereiken.”
Hugo de Jonge
Kijken naar alle posts op social media is demissionair minister van volksgezondheid Hugo de Jonge blij dat hij op dit moment geen campagne hoeft te voeren. “Ja, daar ben ik zeker blij mee. Voornamelijk als ik naar de televisiedebatten kijk, ben ik blij dat ik thuis op de bank zit. Ik ben tevreden met de keuze die ik hebt gemaakt en daardoor heb ik nu de rust en de ruimte om mij te focussen op het werk dat ik nu doe. Bovendien doet Wopke Hoekstra het erg goed en nu hoef ik gelukkig geen gekke dansjes op TikTok te doen.”