Faiza Oulahsen van Greenpeace wil voorwaarden en miljardensteun voor KLM: ‘Alle sectoren in Nederland moeten iets doen om milieuvervuiling tegen te gaan, ook de luchtvaart’

Greenpeace Nederland spant een rechtszaak aan om het kabinet te dwingen de miljardensteun voor luchtvaartmaatschappij KLM in te trekken. De milieuorganisatie vindt dat aan de financiële noodhulp niet genoeg voorwaarden zijn gesteld om klimaatverandering tegen te gaan. Stort KLM ons in een diepe klimaatcrisis met miljarden aan overheidssteun? Faiza Oulahsen, hoofd Klimaat en Energie van Greenpeace, vindt van wel, luchtvaartdeskundige en oud-piloot Benno Baksteen vindt van niet. Bij Op1 gingen ze in debat.

Greenpeace is niet volledig tegen staatssteun aan KLM. Volgens de organisatie is het belangrijkste dat een enorme hoeveelheid aan staatssteun gepaard gaat met groene voorwaarden. Faiza Oulahsen: ‘Het is een pakket van ongekende omvang, maar het kabinet heeft geen harde afspraken gemaakt met KLM om de vervuiling tegen te gaan. We willen voorkomen dat we zonder harde maatregelen nog dieper in de klimaatcrisis storten, door de miljarden slim in te zetten voor groenere doeleinden.’

Luchtvaartdeskundige Benno Baksteen vindt de aanklacht van Greenpeace niet terecht. Volgens hem is de luchtvaart helemaal geen grote vervuiler. ‘De luchtvaart is al zestig jaar bezig om groener en duurzamer te worden. Vliegen is wonderbaarlijk efficiënt.’ Baksteen ontkent niet dat de luchtvaart voor uitstoot zorgt, maar hij wijst erop dat de afgelopen vijftig jaar de uitstoot enorm verminderd is, door verschillende duurzame innovaties. ‘Vliegen is zo veel zuiniger geworden, dat het moeilijk wordt om de duurzaamheid nog meer te verbeteren. Maar dat is ook niet nodig.’

Toch is de bijdrage aan milieuvervuiling van de luchtvaart voor één sector vrij hoog. Faiza Oulahsen: ‘De klimaatbijdrage van vliegtuigen draait om veel meer dan CO2-uitstoot. Daarom komt deze bijdrage uit op vijf procent, dat is voor een individuele sector een groot aandeel. Alle sectoren in Nederland moeten iets doen om milieuvervuiling tegen te gaan, ook de luchtvaart. Als we nu weer geld in deze sector gaan stoppen, laten we dat dan doen om deze te verduurzamen. Voorwaarden zijn echt geen straf.’

Onder de voorwaarden valt onder andere het halveren van de CO2-uitstoot in 2030. Is deze eis haalbaar? Benno Baksteen: ‘De luchtvaart wordt intrinsiek gemotiveerd om te verduurzamen, maar er komt op een gegeven moment een grens. Er was een voorsprong, maar daar komt nu een einde aan. Er zijn nog heel weinig oplossingen over.’ Op dit moment werkt de KLM aan het gebruik van biobrandstof, maar dit kost veel tijd en geld. Volgens Faiza Oulahsen gaat het vooral om de inzet voor het milieu. ‘Moeite en geld ontslaat de luchtvaart niet om een bijdrage te leveren op basis van deze voorwaarden.’

Greenpeace zoekt juridische maatregelen op, maar Benno Baksteen waarschuwt dat de infrastructuur omvalt en enorm veel banen bij KLM verdwijnen. Volgens Faiza Oulahsen is dit niet het doel van Greenpeace. ‘We zeggen niet dat ze de steun niet mogen krijgen om banen te redden, maar juist dat er voorwaarden aan moeten zitten. Ze moeten niet zomaar kunnen blijven doen wat ze nu doen.’

Faiza Oulahsen denkt dat Greenpeace een kans maakt om deze complexe zaak te winnen. Benno Baksteen denkt daar anders over: ‘Ik denk dat het vooral een publiciteitsstunt is om aandacht te vragen voor het zwartmaken van de luchtvaart.’

Kijk het gesprek met Faiza Oulahsen en Benno Baksteen hier terug:

Vergelijkbare artikelen