Djani Sadloe: “De meeste jongeren hebben een vertekend beeld van investeren.”
Influencers en rappers die pochen met online snel geld verdienen overspoelen social media. Steeds meer jongeren laten zich daarop adviseren over beleggingen. Met soms desastreuze gevolgen. Want in de wereld van de zogeheten ‘finfluencers’ is vaak onduidelijk waar de informatie vandaan komt. Djani Sadloe is zo’n influencer, wat deelt hij met zijn volgers? Meyade Curfs geeft cryptoworkshops en is kritisch op BN’ers die gouden bergen beloven. Tech-expert Ben van den Burg vertelt hoe je het kaf van het koren scheidt.
Djani geeft op zijn YouTube-kanaal financiële informatie over beleggingen. “De meeste jongeren hebben een vertekend beeld van investeren. Vanuit de social media kant wordt meegegeven: ‘Get rich quick!’ Ik denk niet dat alle influencers de risico’s benadrukken.” De YouTuber wil over zijn eigen investeringen zo transparant mogelijk zijn.
Het beeld dat Sadloe schetst, valt ook Meyade op. “Mensen willen snel rijk worden.” Met zijn workshops probeert hij een basis mee te geven. “Wat is geld nou? Waarom zou ik moeten investeren? Waarom verlies ik mijn koopkracht? Jongeren zien dat een influencer in een mooie auto rijdt en werken zichzelf in de schulden bij DUO en investeren hun geld. Dat is niet waar het in de basis omgaat.”