“We zijn normaal bezig met de gevolgen van een ramp, in Jemen kunnen we dat voorkomen.”

Voor de kust van Jemen drijft een tikkende tijdbom: de olietanker FSO Safer. Sinds in Jemen een burgeroorlog uitbrak, wordt het schip niet meer onderhouden en door de slechte staat dreigt het in tweeën te breken of zelfs te ontploffen. Om een milieuramp te voorkomen zegt Nederland nu de laatste 7,5 miljoen euro toe om het schip te bergen. CEO van bergingsbedrijf Boskalis Peter Berdowski en minister Liesje Schreinemacher vertellen bij Op1 hoe ze deze klus gaan klaren.

“Het kan er flink stormen in het gebied”, vertelt Peter Berdowski van het Nederlandse bergingsbedrijf Boskalis dat is gevraagd te helpen bij het bergen van de olietanker. “Hij is behoorlijk instabiel, dus er kunnen scheuren in gaan ontstaan. In het ergste scenario zou het schip door kunnen breken. Je praat dan over een ramp die een veelvoud is van wat Exxon Valdez destijds was.” Dit schip heeft bijna vier keer zoveel olie aan boord dan het schip dat in 1989 voor de kust van Alaska brak.

Risico

“De olie zou dan naar boven gaan in de rode zee. Dan gaat het langs de hele kust van Saudi-Arabië en komt het uiteindelijk bij Egypte terecht. Uiteindelijk kan het voor de ingang van het Suezkanaal terecht komen. Dat zal beperkend werken voor de schepen. Het is een groot milieurisico, maar zeker ook een economisch risico.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

15 miljoen euro

Het Nederlandse bedrijf Boskalis is het enige bedrijf die deze bergingswerkzaamheden kunnen uitvoeren. Daarom trekt het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking vijftien miljoen euro uit voor de berging van een olietanker voor de kust van Jemen. “We hebben een hele bijzondere expertise in huis”, vertelt minister Liesje Schreinemacher. “En ook het lef hebben om zo’n operatie aan te gaan. We zijn normaal bezig met de gevolgen van een ramp, hier kunnen we dat voorkomen.”

Om video’s van YouTube te kunnen tonen dienen Sociale Media koppelingen geaccepteerd te worden.

Cookie instellingen

Kijk hier het hele gesprek terug. 

Vergelijkbare artikelen