Hoe gaan de scholen met lerarentekorten hun roosters volmaken?
Vele vacatures zijn nog niet vervuld, maar toch start deze week voor veel scholen het nieuwe schooljaar vol met uitdagingen. Hoe gaan de scholen met lerarentekorten hun roosters volmaken? En gaat het uitstellen van een schoolkeuze, waar minister Dennis Wiersma voor pleit, de kansenongelijkheid in het onderwijs oplossen? Dat bespreken we in Op1 met basisschooldirecteur Cordula Rooijendijk en leerkracht Ismail Aghzanay.
Deze week zijn de scholen weer begonnen. Een nieuw schooljaar vol met uitdagingen. Dat merkt ook Cordula Rooijendijk. Ze kreeg het rooster maar net rond. “Er moet niemand ziek worden, want dan hebben we een probleem. Dan moeten we over naar een vierdaagse schoolweek.” Haar school kampt, net als vele andere scholen, met een lerarentekort. “Er zijn geen mensen meer te vinden.”
Om de gaten in het rooster te vullen, moest het schoolhoofd vier onbevoegden voor de klas zetten. “Dat waren er voor de vakantie nog zes.” Voor de zomervakantie aanbrak, gaf Cordula zelf ook les. “Het is echt zoeken naar mensen die een klas kunnen draaien. Ik heb hele goede mensen. Wat dat betreft is het goed opgelost. Maar ze zijn niet bevoegd, ze zijn op dit moment nog stagiaires.”
Onopvallend
Achter de schermen wordt er hard gewerkt om het lerarentekort op te lossen. Maar het valt de ouders pas op als het rooster rond is, merkt de directeur. “Het is wel grappig. Ouders zeggen bij ons vaak dat wij geen lerarentekort hebben. Dat komt omdat wij het onzichtbaar heel goed oplossen. Er zijn dus leerkrachten die het hartstikke goed doen. Als er een zieke is, ga ik zelf voor de klas.” Mits er geen zieke leerkrachten zijn, kan de school van Cordula vijf dagen per week les blijven geven. “Gaandeweg het jaar is er niemand meer te vinden en dat wordt alleen maar erger.”